expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA  

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme  

aby balík došel v pořádku


Moto GP: založení, historie, formát sezóny, třídy a vítězové


26.06.2025
 | 
6 min. čtení.

Fascinují vás motorky? Pokud ano, mistrovství světa silničních motocyklů, čili Moto GP, nesmíte ze svého kalendáře vynechat. Už samotný evokuje rychlost, adrenalin a výkon dvoukolových ořů na hranici fyzikálních možností. Pokud vás tento svět láká, ale ještě úplně nevíte, jak to celé funguje, právě teď se všechno dozvíte.

(Zdroj: depositphotos.com)

Mistrovství světa silničních motocyklů, vznik a třídy

Mistrovství světa silničních motocyklů vzniklo v roce 1949 jako první oficiální světový šampionát v motoristickém sportu. Jejich dnešní název Moto GP je spíše marketingová značka, oficiálně se jedná o FIM Road Racing World Championship Grand Prix.

V prvních letech se soutěžilo na různých typech okruhů, zejména na přírodních a městských tratích. Od 80. let se však přešlo na specializované a bezpečnější okruhy, kde se jezdí až do dnes a jsou přizpůsobené pro motocykly a jejich výkonnost. Každá sezóna MotoGP se skládá přibližně z 20 Velkých cen a ty se konají po celém světě.

V období let 1695 až 1982 se závody konaly i v Československu a v letech 1987 až 2020 v České republice na okruhu v Brně. Závodilo se ve více třídách, čili kubaturách motocyklů. Původně jich bylo více a to 50 cm³, 125 cm³, 250 cm³, 350 cm³ a 500 cm³. V roce 2002 však v tomto směru přišla úplná revoluce.

Vznikla třída Moto GP, která nahradila původní pětistovku. Její dnešní limit je 1000 cm3 a motory mohou být V4 nebo řadové čtyřválce s výkonem až 300 koní.

Kromě třídy Moto GP vznikly i třídy Moto2 pro motory Triumph o objemu 765 cm3 a rychlostí přes 285 km/h a Moto3 pro jednoválce s objemem 250 cm3 a rychlostí přes 230 km/h. Pro závody motorek se sajdkárami je třída Superside.

Formát sezóny, jak probíhají závody a jejich bodování

Sezóna MotoGP se obvykle začíná v březnu a končí v listopadu. V průběhu roku se jezdí až 20 Velkých cen rozmístěných po celém světě od Evropy, přes Asii až po Ameriku. Každý víkend je zaměřen na jeden okruh a tedy jednu Velkou cenu.

Každý závodní víkend trvá tři dny. V pátek se jezdí volné tréninky, kde jezdci zkoušejí a ladí své tempo. Sobota patří kvalifikacím, které rozhodují o startovním pořadí. V Moto GP probíhá kvalifikace ve dvou fázích Q1 a Q2. Do rychlejší Q2 se dostane deset nejrychlejších z pátečních tréninků a dva nejlepší z Q1.

Neděle patří hlavním závodům, které mají Moto3, Moto2 i Moto GP zvlášť. Závody trvají přibližně 45 minut, podle počtu kol a délky trati. Tak, jako i v automobilových závodech, i zde je vítěz ten, kdo první projede cílem po posledním kole.

Body získává prvních 15 míst. Vítěz dostává 25 bodů, druhý 20, třetí 16. Další místa získávají bodů postupně méně a to platí ve všech třídách.

Na konci sezóny se sečtou všechny výsledky a titul získává jezdec s nejvyšším počtem bodů. Kromě individuálního hodnocení se sledují i týmové a konstruktérské šampionáty, kde se body přidělují podle výsledků nejlepších jezdců z každého týmu a značky. Tento formát zaručuje napínavý boj až do posledních závodů sezóny.

(Zdroj: depositphotos.com)

TOP jezdci, týmy a mistři od vzniku Moto GP až dosud

Historie Moto GP je plná legendárních jmen. Už od konce 40. let se na trati objevovali jezdci, kteří formovali vývoj sportu. Mezi prvními velkými byl Giacomo Agostini, který jezdil v 60. a 70. letech a stále drží rekord s 15 tituly mistra světa, z toho 8 v nejvyšší třídě. Pro mnoho závodníků je dodnes největší ikonou.

V moderní éře se stal ikonou Valentino Rossi. Od roku 1996 nasbíral 9 titulů, z toho 7 v královské třídě. Jezdil za Hondu, Yamahu i Ducati a stal se globální hvězdou, která Moto GP přiblížila milionům fanoušků po celém světě.

Dalším dominantním jménem poslední dekády je Marc Márquez, který vyhrál 6 titulů Moto GP mezi lety 2013 a 2019. Márquez je známý svou agresivní jízdou, odvážnými manévry a schopností jezdit na hraně. V roce 2020 dokonce utrpěl vážné zranění, které ovlivnilo jeho kariéru, nicméně i tak patří mezi nejúspěšnější.

Pokud jde o týmy, mezi špičku dlouhodobě patří Honda a Yamaha. Honda dominovala s jezdci jako Doohan, Rossi a Márquez, Yamaha zase bodovala díky Rossimu a Lorenzovi. V posledních letech je silný tým Ducati v čele s Francescem Bagnaiou.

Od vzniku čtyřtaktní éry Moto GP v roce 2002 získávali tituly zejména Rossi, Márquez, Lorenzo, Stoner a Bagnaia, takže každé období mělo svého šampiona.

Nejdůležitější statistiky, rekordy a zajímavosti z Moto GP

Pokud jde o nejúspěšnějšího jezdce v historii šampionátu Moto GP, prvenství má Giacomo Agostini. Během své kariéry získal 15 titulů mistra světa, z toho 8 v nejvyšší kategorii, čili dnes Moto GP. Giacomo však závodil v 60. a 70. letech.

Držitelem rekordu v počtu odjetých závodů v královské třídě je Valentino Rossi. Nastoupil na 372 Velkých cen a na kontě má 115 vítězství ve všech třídách. Kromě výsledků se stal ikonou díky své osobnosti, slavným gestům a žluté barvě, která se stala jeho poznávacím znamením. Na trati byl aktivní více než 25 sezón.

Marc Márquez se v roce 2013 zase stal nejmladším mistrem světa v hlavní třídě, když titul získal ve věku 20 let. V roce 2014 přidal další rekord a 13 vítězství v jedné sezóně, přičemž až 10 z toho bylo v řadě. Na kontě má 6 titulů Moto GP.

Nejvyšší zaznamenaná rychlost v historii je 366,1 km/h, kterou dosáhl jezdec Jorge Martín na Ducati během závodů v Kataru teprve nedávno, v roce 2024.

Z hlediska týmů dominuje Honda, která má na kontě nejvíce titulů konstruktérů i vítězství v královské kategorii. Velké úspěchy zaznamenala i Yamaha, zejména v éře Rossiho a Lorenza, nicméně v posledních sezónách se do popředí dostalo Ducati. Jak tedy vidět, Moto GP jsou závody, které jsou už dnes doslova legendou.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku